Air France-KLM haakt aan bij de trend van ‘basic’ business class: het aanbieden van een goedkoper business class-ticket zonder een aantal voordelen die normaal gesproken wel bij de business class horen. 

Als je wel een comfortabele business class-stoel wil, maar bijvoorbeeld geen tijd hebt om naar de lounge te gaan of weinig bagage hebt, kan je afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij en het traject een speciaal business class-ticket krijgen zonder die voordelen. 

Ze zijn wat goedkoper dan de gewone business class-tickets en hebben namen als light, special, saver, lite en simple. De volledige business class-ervaring wordt flex, flex plus, comfort of elite genoemd.

Hieronder staan een aantal luchtvaartmaatschappijen die uitgeklede business class-tickets aanbieden.

Air France en KLM

De business class van Air France. Foto: Air France

Vanaf 24 april bieden Air France en KLM business class light-tickets als aanvulling op de business class standard en flex-tickets in hun aanbod. 

Bij light is geen toegang tot lounges inbegrepen, kan je niet twee maar slechts één stuk bagage van maximaal 23 kilo inchecken, heb je geen recht op teruggave en moet je voor het wijzigen van je ticket bijna 300 euro betalen. 

Met een standard-ticket heb je wel toegang tot lounges, twee stuks bagage en de mogelijkheid om je ticket gratis te wijzigen. Maar ook met deze ticket kan je niet zelf je stoel kiezen en heb je ook geen recht op teruggave.

Bij de duurste optie, business flex, krijg je alles.

De prijzen lijken bij een steekproef opvallend dicht bij elkaar te liggen. Voor een willekeurig geselecteerde business class-vlucht met KLM naar Singapore in augustus betaal je 1.515 euro voor light, 1.615 euro voor standard en 1.767 euro voor flex.

Het doel van het nieuwe ticket is reizigers "een gepersonaliseerde prijs" en "meer keuze" te bieden, laat een woordvoerder van KLM via een e-mail weten aan Insider.

De nieuwe optie is beschikbaar voor langeafstandsvluchten met uitzondering van vluchten naar Noord-Amerika, China, Vietnam en Mauritius. 

Emirates

Een business class lounge van Emirates. Foto: Tonya Russell

Emirates was in 2019 een van de eerste grote luchtvaartmaatschappijen die meerdere soorten business class-tickets ging aanbieden. 

De vanuit Dubai opererende luchtvaartmaatschappij kwam met speciale business class-tickets zonder toegang tot lounges, geen chauffeursdienst, beperkte stoelkeuze, geen recht op terugbetaling, hogere kosten om je ticket te wijzigen en zonder mogelijkheid om te upgraden naar first class door het sparen van kilometers. 

Het special-tarief is een goedkoper alternatief voor de saver, flex en flex plus-tickets van Emirates. Die laatste is de duurste optie en geeft reizigers de mogelijkheid kosteloos tickets te wijzigen en hun geld terug te krijgen. 

Wat betreft bagage geldt bij Emirates voor alle business class-passagiers hetzelfde, ongeacht de prijs die ze betalen voor hun ticket. 

Een willekeurig geselecteerde vlucht van New York naar Dubai in augustus kost omgerekend 3.149 euro voor special, 3.414 euro voor saver, 4.125 euro voor flex en 6.020 euro voor flex plus.

Qatar Airways 

De business class van een Boeing 787 van Qatar Airways. Foto: Thomas Pallini/Insider

Qatar Airways introduceerde in 2020 meerdere business class-tickets: classic, comfort en elite. Later kwam daar lite bij.

Die laatste optie is het goedkoopst. Met een lite-ticket kun je niet vooraf een stoel kiezen en moet je bijbetalen als je geld terug wil, je ticket wil wijzigen of toegang wil tot lounges. 

Aan het andere eind van het spectrum heb je het elite-ticket, waarbij je onbeperkt je ticket kan wijzigen, toegang hebt tot lounges en zelf je stoel kan selecteren. 

Een lite-ticket kan tot wel 3.000 euro minder kosten dan een elite-ticket. 

Finnair 

Een business class-stoel van Finnair. Foto: Finnair

Anders dan bij veel andere 'goedkopere' business class-tickets is bij Finnair business light geen ruimbagage inbegrepen. Ook kun je je reisdata niet wijzigen, heb je geen recht op terugbetaling, kan je niet zelf je stoel kiezen, heb je geen toegang tot lounges en kunnen passagiers geen gebruik maken van priority boarding

Door bij te betalen kan je wel ruimbagage meenemen, toegang krijgen tot lounges en zelf je stoel selecteren. 

Naast de light-tickets biedt Finnair ook business classic en flex aan. 

Business-tickets van Amsterdam naar Hongkong op een willekeurige vlucht in november kosten 950 euro voor light, 1.100 euro voor classic en 1.390 euro voor flex

ZIPAIR

De 'Full Flat'-stoelen van ZIPAIR. Foto: ZIPAIR

De nieuwe Japanse budgetmaatschappij ZIPAIR heeft zijn business class-tickets zo uitgekleed dat een passagier alleen maar een stoel koopt en verder niks. De maatschappij zegt twee soorten stoelen te hebben in zijn vliegtuigen, in plaats van twee verschillende klassen. 

De business class-stoelen van ZIPAIR worden 'Full Flat' genoemd. Passagiers kunnen ervoor kiezen om alleen de stoel te betalen of een van de drie Full Flat-pakketten te selecteren: value, biz of premium.

Bij de goedkoopste optie zijn maaltijden, stoelkeuze, bagage en toegang tot lounges niet inbegrepen. 

Een Full Flat-ticket van Honolulu naar Tokio op een willekeurig geselecteerde vlucht in augustus kost omgerekend zo'n 1.294 euro voor alleen de stoel. Voor zo'n 100 euro extra kunnen passagiers ook een maaltijd krijgen, hun stoel uitkiezen en bagage meenemen.

LEES OOK: Op stedentrip? Reizen vanaf een andere luchthaven kan enorm veel geld schelen, soms zelfs de helft van de ticketprijs